11.6 Pikapyrähdys Wieniin

Yhdeksän aikaan aamulla Air Balticin siivet nousivat ilmaan kohteenaan Riika. Matka kohti Itävaltaa oli alkanut. Tunnin lentomatkan jälkeen saavuimme sateiseen Riikaan. Ei mikään lomamieltä ylentävä sää todellakaan. Tunnin odottelun jälkeen pääsimme jatkamaan matkaamme kohti Wieniä. Samanpituinen tunnin lento, ja laskeuiduimme Wienin Schwechatin lentokentälle yhden maissa. Sääkin oli muuttunut oikein aurinkoiseksi ja lämpimäksi. Lentokentältä lähdettiin tuttuja reittejä kohti juna-asemaa ja S7-junaa.  Junalla pääsee 26 minuutissa Wienin keskustaan, ja maksaa neljä euroa. Kalliimpi vaihtoehto City Airport CAT veisi perille 16 minuutissa, mutta maksaa kolminkertaisen määrän. Ehkäpä lomalla on aikaa mennä vähän hitaammallakin junalla ja katsella maisemia.

Wien Mittenistä jatkoimme kohti Schwedenplatzia ja ruokaa. Schwedenplatz on oiva paikka pikaiselle ruokailulle. Rannassa on rivissä monia pikaruokapaikkoja kebabeista kiinalaiseen, sekä lisäksi leipomoita ja kahviloita. Ostimme Happy Noodeln kojusta thaiboxit;  sweet and sour- kanaa, sekä red curry-kanaa. Ruoka oli todella hyvää retkievästä. Kiertelimme vähän keskustassa ja tietysti kävimme kuvaamassa dominikaanikirkko St Stephania. Rinkan kantelu näin ensi alkuun ei tuntunut niin loistavalta idealta, joten menimme kauniiseen Stadtparkkiin istuskelemaan ja nauttimaan todella kuumasta säästä. Tässä vaiheessa iskikin jo paniikki, koska laukku oli täytetty lämpimillä villapaidoilla ja pitkillä vaatteilla. Miksi piti pakata niin paljon lämpimiä vaatteita?! Puistossa vallitsi riemukas tunnelma, sillä meneillään oli jonkin sortin liikunta- ja pelitapahtuma. Iloiset lapset leikkivät ympäri puistoa. Mozartin patsas, sekä kukkasin koristeltu, maassa sijaitseva kello olivat puiston päänähtävyyksiä.

Jäätelökioskin kautta matkasimme metroon U3, ja kohti Westbchunhofin juna-asemaa. Kello 18.14 aloitimme junamatkamme kohti Salzburgia. Juna oli todella mukava ja nykyaikainen, kulkien läpi upeiden maisemien kovasti mutkitellen. Maisemiin mahtui niin pieniä kirkkoja ja kyliä, lehmiä, peltoja ja metsiä, sekä viimein Alpitkin siinsivät horisontissa. Kaikki tämä mahtui alle kolmen tunnin matkaan. Saavuimme Salzburgiin yhdeksältä, ja lähdimme jo väsynein jaloin taivaltamaan kohti Meininger-hotelliamme. Meitä tervehti kansainvälinen, budjettimatkailijoilla täytetty pirteä hotelli. Vastaa suunnilleen Suomen Omena-hotellia. Väsyneinä pääsimme vihdoin hotellihuoneeseen lepäämään ja suunnittelemaan tulevaa.

Päivän aikana tuli käytyä kolmessa maassa, neljässä kaupungissa, matkustettua niin bussilla, junalla ja lentokoneella. Ei mikään turha päivä sanoisin. Odotan innolla jatkoa!

INFO:

Meininger-hotelli Fürbergstrabe 18-20, twin room 30e/yö ja aamupala 5,5e/henkilö. Saatavilla myös hostel-huoneita.